Je werkt beter op een opgeruimde en georganiseerde plek. In de keuken bijvoorbeeld kan je een flinke uitbrander verwachten als je aanrecht een rotzooi is. Niet alleen kan je op die manier niet lekker werken, ook gaat de hygiëne daarmee wellicht verloren. Dit is in feite zo bij ieder beroep. Bij de één is het de hygiëne, bij de ander de veiligheid maar altijd kom het neer op kwaliteit. Tijd dus om de boel op te ruimen. In deze blog vertel ik je wat je daar allemaal aan kunt doen als ondernemer of werkgever. Lees je mee?
Je bureautje thuis
We werken tegenwoordig veel thuis en dat betekent dat de meeste mensen nu wel een werkplek thuis hebben gecreëerd. Maar dat kan net zo rommelig worden als je plekje op kantoor. Sterker nog, dat gebeurt veel sneller want je huiselijke dingen raken er ook mee vermengd. We weten wel dat we privé en werk gescheiden moeten houden, maar dat is lastiger dan je denkt. Even dus kritisch kijken naar wat er weg kan en zorg dat je na iedere werkdag de boel weer opruimt zodat je de volgende dag meteen gemotiveerd aan de slag kan.
Algemeen opgeruimd
Op het kantoor zijn er natuurlijk meer ruimtes dan enkel het eigen bureau. Denk aan de aankomsthal en de toiletten. Dat moet ook allemaal schoon gemaakt worden en dat kan je het beste laten doen door een professioneel schoonmaakteam. Ook moet al het afval dat geproduceerd wordt op het kantoor ergens naartoe, daarvoor moet je en afvalbak huren. Dat kan bij een bedrijf als MKB afval, zij voorzien in de verwerking van bedrijfsafval zodat jij er geen omkijken meer naar hebt, en er dus ook niet meer over kan struikelen in de wandelgangen.
Ieder zijn eigen stukje
Uiteraard is het belangrijk dat iedere werknemer zijn of haar eigen werkplek schoonhoudt. Toch kan dit er soms tussendoor glippen. Als werkgever is het belangrijk dat je hierop let en je werknemers erop wijst. Zo blijft het kantoor voor iedereen een fijne plek om te werken.
Goed georganiseerd
Opgeruimd betekent niet alleen dat het er netjes uitziet, het heeft ook te maken met orde. Als je constant moet zoeken naar je spullen is dat natuurlijk niet erg bevorderlijk voor de productiviteit. Zoek alle mappen en kantoorspullen uit, gooi weg wat weg kan en organiseer de kasten vervolgens op een logische manier. Zo kan iedereen overal altijd bij en weet je wat je in de mappen en lades hebt zitten.